یادی ازبلبل توده ها مومن جان (بیلتون)
نگارنده: زلمی رزمی نگارنده: زلمی رزمی

در غریبی ناله کردم هیچکس یادم نکرد
 در قفس جان دادم و صیاد آزادم نکرد
 
 
 
بدون هیچ تردیدی یکی ازمنابع ذی قیمت موسیقی هرکشور، موسیقی محلی،آهنگها و نغمات و ترانه هایی است که در قرا و قصبات و نقاط دور از شهر بوسیله مردم خوانده میشود.
این آهنگها که اکثرا از گذشته ها سینه بسینه به ارث رسیده به تناسب موسیقی شهری طبیعی تر و بموسیقی حقیقی و اصلی آن کشوربیشترنزدیک است
آهنگ های محلی عبارت است ازنغمات کوجکی که با اشعاری بوزن دوبیتی خوانده میشود و اغلب با شعر توأم است
ولی گاهی نیز نغمات دیگری شنیده میشود که با شعر خوانده نمیشود و با آلات موسیقی نواخته میشود .
یکی از این هنرمندان گرانقدری که سالیان دراز بدینسو، طنین دلربایش برای همه آشناست و آهنگهای ناب و صادقانه اش برجان و دل می نشیند، استاد بیلتون محلی خوان کشورمان است
او درولایت لوگربدنیا آمد و درکودکی پدر و مادرش را از دست داد و تحت سرپرستی خواهرش بزرگ شد
همکاری با رادیو و تلویزیون
 بیلتون از کودکی با توجه به استعداد و صدای خویش به هنر موسیقی روی آورد ابتدا )نی( مینواخت وقتی به پانزده سالگی رسید گه گاه آوازمیخواند و مجالس بزم دوستانش را گرم میساخت
تا اینکه موسیقی را نزد استاد مرحوم دری لوگری فرا گرفت و برادیوافغانستان رفت وبا اولین آهنگهایی که به اجرا درآورد نامش بر سر زبانها افتید و درقلوب دوستداران صدایش جاه گرفت.
  بیلتون صدها پارچه موسیقی در رادیو وتلویزیون  به ثبت رسانیده که آ ثاری به یادماندنی موسیقی محلی کشور را شامل می‌شوند.
استاد بیلتون در طول بیش از نیم قرن ازخدمات هنری اش در عرصه موسیقی، چار مراتبه مقام هنرمند سال ( موسیقی محلی) را ازآن خودساخته و نیز پنج مدال هنری را  نصیب گردیده همچنان دریکی ازحشنواره های موسیقی که تلویزیون آریانای کابل براه انداخته بود، بعنوان هنرمند سال دربخش محلی برگزیده شده است .
با دریغ و درد که استاد بیلتون مدتیست بینایی چشمان و شنوایی گوهایش را ازدست داده و ازفعالیت های هنری بازمانده  و طوریکه گفته شده حتی فاقد یک آله شنوایی گوش است  .
آری!
متأسفانه در این آشفته بازارهنری که مسئولین هنروفرهنگ کشورمصروف زد و بند های سیاسی و حفظ مقام و چوکی خویشتن هستند،استادبیلتون ها بایستی فاقد یک آلۀ شنوایی گوش باقی بمانند چه رسد به اینکه امید بست و انتظار داشت که مقامات مسئول حکومتی بفکر تداوی و معالجه وی بیفتند؟؟   
برای استاد بیلتون گرامی که بیش از نیم قرن ازحیات خویشرا وقف خدمت به هنرموسیقی کشورنموده، بقای عمر و صحت و سلامتی کامل آرزو دارم .
 نوت: لطفن یک قطعه عکس مقبول استاد بیلتون را نیز ضمیمه سازید. تشکر





November 3rd, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل هنری